Dopasowanie ciśnienia w oponach rowerowych

0
9

Prawidłowo napompowane koła w rowerze mają ogromne znaczenie, z którego wielu początkujących, a nawet bardziej doświadczonych amatorów kolarstwa może nie zdawać sobie sprawy. Odpowiednia twardość kół i wypełnienie dętki powietrzem przekłada się nie tylko na lepszą przyczepność do podłoża lub mniejsze opory toczenia, ale też na wytrzymałość opony, amortyzację drgań na trasie czy ryzyko uszkodzenia całego koła. Na co zwrócić uwagę, przygotowując rower do jazdy i jak zadbać o odpowiednie dopasowanie ciśnienia w kołach?

Jak sprawdzić i dopasować ciśnienie w oponach?

Choć nie istnieje idealne ciśnienie w oponach rowerowych dopasowane do każdego modelu roweru, opony i stylu jazdy, kierując się wskazówkami producentów oraz zaleceniami dostępnymi w poradnikach online można dość łatwo trafić na złoty środek. Zanim jednak zaczniesz sprawdzać wszystkie parametry swojego roweru i testować różne stopnie napełnienia powietrza w dętkach, zastanów się co tak naprawdę zyskujesz dzięki twardszej lub bardziej miękkiej oponie i jak efekt ten będzie przekładał się na Twoją wygodę jazdy.

Miękkie koła napompowane ponad poziom „flaka” toczą się wolniej, z większym oporem, ale za to lepszą amortyzacją wstrząsów i lepszą przyczepnością. Choć nie polecamy jazdy na zbyt miękkim kole, celowe pozostawienie niższego poziomu ciśnienia w oponie pozwoli na większą pewność jazdy na trasach z nieco luźniejszym podłożem. Warto kierować się tu też zasadą, że szersza opona wymaga niższego ciśnienia i odwrotnie – rowery szosowe warto napompować mocniej, by koło toczyło się bez usterek i rower poruszał się bardziej dynamicznie. Pamiętaj, że przy zbyt miękkim kole ryzykujesz uszkodzenie opony, dętki i obręczy, natomiast przy zbyt twardym szybkie wybicie się z rytmu przy najechaniu na przeszkodę oraz większe trudności z utrzymaniem przyczepności.

Sprawdzanie ciśnienia na wyczucie i z pompką

W rowerach stosuje się trzy rodzaje zaworów: Dunlop, Presta oraz Schrader. W zależności od zastosowanego zaworu możesz potrzebować różnych rodzajów pompki rowerowej lub specjalnego adaptera, który umożliwi podpięcie się z rowerem do każdej pompki. Sklep Bikester.pl przygotował kompleksowy poradnik dotyczący uzupełniania ciśnienia w oponach rowerowych i przygotowywania roweru do jazdy, w którym dowiesz się m.in. o dostępnych rodzajach zaworów, pompek i sposobach uzupełniania i sprawdzania ciśnienia w kołach rowerowych.

Z naszej strony możemy polecić, by zawsze w pierwszej kolejności sprawdzić rower na wyczucie, dopasować najwygodniejszy dla siebie poziom napompowania koła, a następnie zweryfikować go z pomocą manometru i upewnić się, że mieści się w zalecanych parametrach. Przypominamy też, że optymalne ciśnienie w oponach rowerowych może różnić się w zależności od wagi rowerzysty oraz obciążenia roweru – im większe, tym wymagane większe ciśnienie zdolne przyjąć dodatkowe kilogramy. Wyższe ciśnienie w oponach stosuje się także w rowerach elektrycznych, które przez swoją konstrukcję potrafią być nawet kilka kilogramów cięższe niż ich wersja bez dodatkowego napędu.

Dopasowanie ciśnienia w oponach rowerowych do stylu jazdy

We wspominanym wcześniej poradniku Bikester.pl pojawiają się wskazówki dotyczące dopasowania ciśnienia w oponach rowerowych do modelu roweru oraz stylu jazdy. Kwestia ta jest o tyle ważna, że przy zmiennym terenie, różnych szerokościach opon oraz tendencjach do łagodniejszej bądź bardziej agresywnej jazdy konieczne może być dopasowanie ciśnienia tak, by ochronić dętki i obręcze kół rowerowych. Zgodnie z poradami ekspertów, pośrednie ciśnienie ok. 4 barów zalecane jest przede wszystkim do rowerów miejskich i turystycznych poruszających się zarówno po szosie i miejskich chodnikach, jak i parkowych ścieżkach. Zawsze zwracaj uwagę na zalecenia producenta umieszczone z boku opony – rowery miejskie i trekkingowe nie są sobie równe, a w zależności od szerokości opony zalecane ciśnienie może różnić się o ok. 0,5 bara w każdą stronę.

Przyjmując wskazane parametry za wyjściowe, idąc w stronę bardziej sportowych rowerów szosowych i cieńszych opon, zalecane ciśnienie będzie wzrastało nawet do 8 barów. Co ciekawe, pomimo węższej opony, rowery szutrowe pompujemy raczej jak rowery miejskie lub górskie. Jeśli znasz typ nawierzchni, po jakiej jeździsz najczęściej i potrafisz wyczuć wygodny, właściwy poziom napompowania roweru, wystarczy że sprawdzisz go przed każdą jazdą by cieszyć się ze sprawnych, trwałych opon jak najdłużej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here